Brandwijk Kerstpakketten en Promo.nl & WEA Rivierenland

Als we binnenkomen bij Brandwijk staat de koffie met Duitse Apfelstrudel al klaar. De kaarsen branden en twee dancing robots verwelkomen ons met een energieke voorstelling. Een bijzonder warme ontvangst voor een interview. Wat blijkt: Dick en Pieta Brandwijk hebben de hele showroom in gereedheid gebracht, omdat ze dachten dat we kerstpakketten voor de medewerkers van WEA Rivierenland kwamen uitzoeken. “Die afspraak staat over enkele weken gepland”, zegt Geert van Herwijnen. “Maar geen zorgen, de koffie en koek komen wel op tijdens het interview!”

Het mooie van dit misverstand: we zien met eigen ogen hoe zorgvuldig Dick en Pieta omgaan met hun klanten. Wim Versteeg: “Zoals Dick en Pieta ken, zijn ze elke dag bezig met het verrassen van de klant. Ze doen altijd meer dan van hen wordt verwacht. Die gedachte heeft ze twee succesvolle bedrijfstakken opgeleverd: Brandwijk Kerstpakketten en Promo.nl, waar bedrijven komen voor eigentijdse relatiegeschenken. Of, zoals Dick zegt: “Cadeaus met een boodschap en een gedachte”.

“Als een klant 5000 pennen wil, dan leveren wij niet klakkeloos 5000 pennen. Zo’n bedrijf zijn wij dus niet”, benadrukt Dick. “We denken eerst in de boodschap die het bedrijf wil uitdragen, pas dan stellen we een product voor dat daar perfect bij past. Als duurzame koploper in de branche zijn we altijd op zoek naar betere alternatieven voor mens en milieu. Een pen van gerecyclede kunststof bijvoorbeeld. Door zo te denken, lever je meerwaarde voor de klant.”

"Als je groeit, verlies je de grip op financiën. En die grip wilde ik terug."

Groei vraagt om grip
Dick: "De afgelopen twintig jaar is Brandwijk stevig gegroeid, mede dankzij onze dochters die in het bedrijf zitten. De kroon op ons werk is dit prachtige pand dat we in 2010 bouwden. Een grote stap, zeker zakelijk gezien. En die ging - niet toevallig - gepaard met de overstap van mijn vertrouwde accountant naar WEA Rivierenland. Ik hecht aan duurzame relaties, maar na 22 jaar trouwde dienst zag ik geen andere mogelijkheid dan over te stappen. Mijn oude accountant kon mij simpelweg niet meer bieden waar ik behoefte aan had. Namelijk het gevoel van grip op mijn financiële huishouding. Hij ging niet in op mijn veranderde behoefte."

"In de periode voor de nieuwbouw voelde ik altijd even in mijn broekzak. Zat er geld in de pocket, dan wist ik dat het goed ging met het bedrijf. Na zo'n verbouwing en de groei die je doormaakt, praat je over hele andere zaken. Dan is je financiële boekhouding veel complexer. Ik besloot daarom - na al die jaren - een accountant te zoeken die mij de grip kon teruggeven. Ik vroeg wat offertes op en daar stak het antwoord van Geert met kop en schouders bovenuit. Hij was de enige die niet direct een prijs opgaf, maar vooral in kaart bracht hoe hij mijn problemen kon oplossen".

Geert: "Klopt. Wij geloven niet in alleen maar een offerte neerleggen. We willen eerst het bedrijf, de achtergrond en de ambities leren kennen. Pas dan kun je praten over welke dienstverlening er nodig is en voor welke prijs dat kan." Dick vult aan: "Daarmee won Geert mijn vertrouwen, want wij hebben exact dezelfde aanpak. Ook wij denken altijd in het verhaal achter de klant en pas dan gaan we over tot dienstverlening. Bij ons draait het niet om het fysieke kerstpakket, maar om de boodschap die de klant daarmee wil uitdragen. Geen dozenschuiven dus, maar een klantgerichte aanpak met zijn gedachtegoed als middelpunt. Bijvoorbeeld dat bewegen, je gezond voelen en een stabiele thuissituatie de belangrijkste basis vormt voor goed functioneren. Je prettig voelen op het werk. We spelen hierop in met gadgets en vertalen dit uiteindelijk ook naar een kerstpakket met een boodschap".

"WEA Rivierenland stoomt onze dochter klaar tot financieel manager. Ideaal!"

Geert beaamt deze aanpak: "Je mag nooit snijden in aandacht voor de klant, want dan lever je kwaliteit in. Denk altijd in de behoefte van je klant en lever daar een passende oplossing voor. Een heel mooi voorbeeld is het traject dat Wim nu is ingegaan met dochter Kimberly. Zij is de aangewezen persoon om op termijn de financiële directie te voeren voor Brandwijk. Dick en Pieta wilden aar een opleiding aanbieden, maar wij hadden een beter voorstel…"

Een intern leertraject
Wim: "Ik bood Dick en Pieta aan om Kimberly te begeleiden naar de functie van financieel manager. We hebben een traject uitgestippeld, waarmee ze binnen een jaar zelfstandig die rol kan vervullen. Ook voor mij is het een uniek traject, maar het past perfect in de ambitie WEA Rivierenland om kennis te delen. Natuurlijk zijn we er zelf ook bij gebaat, want we kunnen samen met Kim het financieel management bij Brandwijk op een hoger niveau krijgen. En - heel belangrijk - dat geeft een klant veel grip en rust. Dat gevoel van grip en rust was immers de behoefte waarmee Dick bij ons aanklopte enkele jaren geleden."

Kwaliteitswerk gaat als een lopend vuurtje
Dick: "Je moet inderdaad meer dan ooit anticiperen op de vraag van de klant. Zo is het in de geschenkenbranche, in de accountantswereld … overal. En je kunt alleen goed anticiperen als je investeert in de klant. Je moet zijn verhaal leren kennen. Deze investering betaalt zich uiteindelijk dubbel en dwars uit. Want kwaliteit gaan van mond tot mond en je krijgt er een prachtig netwerk van klanten voor terug. Wat dan betreft kunnen wij meer dan tevreden zijn. Ons netwerk reikt inmiddels tot het torentje in Den Haag. Daar staan een solarboom om je mobieltje op te laden, afkomstig uit onze showroom. Premier Rutte is dus altijd bereikbaar dankzij ons. Prachtig toch", lacht Dick.

Neem contact met ons op

Contactformulier